2017. júl 27.

Spartacus és Apáth-kúti völgy = tömör gyönyör

írta: cs.zsofi

Ha csak egy túraútvonalra van időd, akkor ez legyen az!

Létezik a Visegrádi-hegységben egy olyan útvonal, ami könnyű (értsd: nem szintes) és gyönyörű (értsd: az egyik legszebb single track az országban, ami aztán átcsap egy hűs és lélegzetelállító patakvölgyé). Emellett rövid is, így még ha többször megállunk fotózni, akkor is laza másfél-két óra alatt simán teljesíthető. Szóval igazából csak pozitívumai vannak, bár a single track-es részt azért teljesen kezdőknek egyedül nem ajánljuk – főleg nem rossz idő (eső, havazás) esetén: kemény koncentrációt és biztos terepalapokat kíván. Normál terepviszonyok között viszont mindenképpen bevállalható, csak oda kell figyelni a lépéseinkre.

Der panoráma

Kiindulópontunk Pilisszentlászló. Mi mindig a Kisrigó étteremtől szoktunk indulni akár a Prédikálószékre, akár Visegrád felé. Jelen esetben a falu központjától (a kocsma, a templom és a buszmegálló szentháromságától) is indulhatunk, de akkor úgy 1,5 km-rel rövidebb lesz a távunk.

Pilisszentlászlót az országos zöldön hagyjuk el, kertek és legelők alatt suhanunk ki a faluból, kutyaparások figyeljenek, itt pont mielőtt beérnénk az erdőbe van egy ház/tanya, néha szabadon vannak a kis fekete kutyák, néha ugatnak is, de nem harapnak. J Ha a házat elhagyva bal oldalon a földön meglátjuk a kerti törpéket, akkor biztos, hogy jó helyen járunk. Balra tartva követjük a zöldet, majd egy lendületes lejtő után jobbra fordulva folytatjuk utunkat a Spartacus-ösvényen. Tábla is jelzi merre tovább, a zöld is arra kanyarodik, így szinte lehetetlen eltéveszteni. A Spartacus-ösvényt 2015 szeptemberében adták át a nagyérdeműnek, addig leginkább vadász ösvény volt és csak illegálisan lehetett rajta közlekedni. A Spartacus-ösvénnyel kapcsolatos cikkek tele vannak a kultikus, titkos, turisták elől rejtegetett, tiltott gyümölcs címszavakkal és tény, hogy az 1930-tól használt utat próbálták elrejteni a turisták elől. De ne is a múlton rágódjunk, hiszen immár 2 éve szabadon látogatható és a közel 5 km hosszú, páratlan kilátást biztosító turistaútvonal tárt karokkal várja a kirándulni vágyókat.

A Spartacus-ösvény image képe most nyáron (július 23.) és télen (február 26.).

A kanyargós, néhol tényleg odafigyelős útvonalon szinte úgy érezhetjük magunkat, mint az őzgidák, akik az otthonukat nyújtó erdőben szabadon szökkenek és szaladgálnak. Hihetetlen érzés suhanni ezen a keskeny kis ösvényen, szinte észrevétlenül tudjuk felvenni az erdő rezgéseit. Mi is így haladunk, csak párszor állunk meg fotózni, mert hát a völgy, a közeli hegyek és a Duna panorámája megragadja az ember tekintetét. A Jenő kunyhót elhagyva még kanyarog az útvonal, itt nagyon kell figyelni, mert egy szigorúan őrködő vaddisznóval is összefuthatunk! :)

A vaddisznó :D A kép még februárban készült, de lecsekkoltuk, most is ott őrködik!

A single track aztán kiszélesedik egy széles nyomtávú úttá, ami aztán lekanyarog egészen a Telgárthy rétig, ahol számos turistaút találkozik. Az Apátkúti vadászháznál vegyük az irányt visszafelé, az országos piroson tehát jobbra indulva. Itt párszáz méter után, miután elhagytuk a Kaán Károly forrást a természet egy újabb csodájába nyerhetünk betekintést. A néhol szurdokká keskenyedő patakvölgyben vezet utunk. Sokaknak ismerős lehet ez a rész, itt vezet át Pilisszentlászlóról Visegrádra az UTH útvonala is, csak a másik irányból. Érdekes visszatérni ide és szembe menni a verseny útvonalával, teljesen más képét mutatja így az erdő, szinte mintha más utat járnánk. Pedig ugyanott vagyunk, abban a vadregényes, gázlókkal tűzdelt patakparton, ahol mindig kicsit hűvösebb és sötétebb van mint máshol. :)  Nekünk személyesen ez az egyik legkedvesebb szakaszunk, szeretünk a patakon átgázolni és átvenni a dzsungel feelinget. Most is volt, hiszen annyira párás volt a levegő a közelgő vihar miatt, hogy olyan érzésünk volt, mintha egy pálmaházban vagy egy dunsztos üvegben futottunk volna. Pilisszentlászló felé egy rókát is láttunk, aki előttünk futott át az úton. Így csorogtunk vissza a faluba, ahol még láttuk a sok-sok autót a templomnál, ugyanis a dorogi futóklub is aznapra szervezett egy hasonló, csak hosszabb karikát (A Spartacus-ösvényen össze is futottunk velük).

Összességében: egy nem túl hosszú, nem is szintes, egy kicsit odafigyelős, de annál szebb és káprázatosabb útvonal ez, amit eltéveszteni is szinte lehetetlen: odafelé a zöldön, visszafelé a piroson kell jönni.